bröd och skådespel

29 apr. 2010

Vad går äventyret ut på? (Kul länk)

Jag vill bara tipsa om följande roliga tråd på rollspel.nu-forumet. Det handlar om hur typiska äventyr ser ut i olika rollspel. Intressant och rolig läsning!

Vad går äventyret ut på?

/Calle

26 apr. 2010

Kort resumé över rollspelsläget

Hej!

Oj, har det redan gått två veckor sedan senaste inlägget. Hög tid att göra ett nytt! Den senaste tiden har jag ägnat mig åt tre olika rollspelsaktiviteter:

1) Jag har spelat Warhammer Fantasy (3rd ed). Andra delen i E:s äventyrstrilogi. Mycket bra.
2) Jag har börjat skissa på mitt äventyr, även det till Warhammer Fantasy. Kul men lite svårt.
3) Jag har skrivit mer på "Rollspel XT" tillsammans med E. Skoj projekt som känns riktigt bra.

Warhammer Fantasy (3rd ed)
Nu när vi har spelat ett par gånger så börjar vi få lite åsikter om detta nya rollspel. Det är övervägande positivt, men visst finns det ett par mindre bra detaljer också, t.ex. att det är utrymmeskrävande och pilligt med alla kort och markörer som spelarna (och spelledaren) ska hålla koll på. Och de extra tärningarna vi nu har köpt (för att det ska gå smidigare) - de var inte alls snyggt gjorda. Överlag så är nog tärningarnas design inte så lyckad, det är ibland svårt att se skillnad på symbolerna. Men vi gillar tärningssystemet; tärningspool med olika slags tärningar. Innovativt och läckert. Ja, alltså, vi gillar Warhammer Fantasy 3rd edition och kommer att fortsätta spela det åtminstone 1T6 fler gånger.


Från cool äventyrsbakgrund till coolt äventyr
Just nu sitter jag och skriver på det som ska bli mitt äventyr till Warhammer Fantasy 3rd ed. Jag har tagit in önskemål från spelarna och utifrån dessa - och en massa idéer från mitt huvud och från gamla Warhammer-moduler - så håller jag nu på att snickra ihop ett scenario. Jag har kommit på en äventyrsbakgrund som jag tycker är cool, men jag har råkat ut för ett problem som jag känner igen. Hur går man från cool äventyrsbakgrund till coolt äventyr. Eller annorlunda uttryckt: Hur involverar jag rp? (Ja, jag vet att det säkraste sättet att undvika detta är att alltid utgå från rp redan från början när man konstruerar äventyr, men så blir det inte alltid.) Ja, just nu brottas jag med detta problem och jag tror att jag är en lösning på spåren - en lösning som jag hoppas kunna delge er i någon form. Kul är det i alla fall att skriva äventyr!

"Rollspel XT" blir två rollspel?
Ja, det hände en lustig grej med "Rollspel XT". Det har uppstått ett sidospår. Medan vi utvecklade spelvärlden så snöade jag ett tag in på ett alternativt spår. Och det spåret skenade iväg åt ett helt annat håll. Så nu sitter jag här och har en andra rollspelsidé som jag inte vet vad jag ska göra av - "Rollspel AA" (nej det är inte anonyma alkoholister jag tänker på - det vore ett annat slags rollspel!). Huvudsaken är att E och jag fortsätter på det som är huvudspåret för "Rollspel XT" - och det ser ut att kunna bli riktigt skoj. Det är i alla fall väldigt kul att utveckla rollspelet. När jag får tid över ska jag slutföra "Rollspel AA" också, men det är en annan historia.

Ha det gott!
/Calle

12 apr. 2010

Tre "nya" rollspel - intressanta exempel

Äntligen kom paketet från Leisure Games - med tre "nya" rollspel. Det var inte vilka rollspel som helst. Jag hade ansträngt mig för att beställa tre extra intressanta rollspel (som dessutom var relativt billiga). De är intressanta i den meningen att dessa rollspel är annorlunda, nyskapande, välgjorda - och de återkommer ganska ofta som referenser i diskussioner om rollspel.

Jag får återkomma med närmare presentation/recension av rollspelen vid senare tillfällen. För stunden får ni nöja er med följande korta sammanfattning.


8 apr. 2010

"Rollspel XT"

En kort nyhet: Jag och E har börjat skissa på "Rollspel XT". Efter att ha spelat rollspel i 25 år så tycker vi nu att det är dags att vi skapar ett eget rollspel. Vi gör det för att det känns skoj och för att vi vill prova på det. Det måste inte bli världens bästa rollspel och vi måste inte bli mångmiljonärer på det. Det viktigaste är att vi har kul när vi utvecklar det - och att det blir klart. Håll tummarna för oss!

Mvh Calle