Nu har jag skummat igenom rollspelet en första gång och kan våga mig på att säga några ord. (Kommentera gärna om det är något du vill tillägga!)
Så vad är då Apocalypse World och är det ett rollspel för mig? Apocalypse World ("AW") utspelar sig precis som namnet antyder i en värld (vår värld) strax efter en enorm katastrof. Exakt vad som hände vet ingen, men nu är allting annorlunda. Det är en kamp för överlevnad i en bistert landskap. Anarki råder, liksom brist på det mesta. Spelvärlden är inte helt given, det vill säga att regelboken innehåller inte någon utförlig beskrivning av spelvärlden. Istället så skapas spelvärlden av spelgruppen vid det första mötet. Därför spelar vissa grupper i ett ökenlandskap (tänk filmen Road Warrior) medan andra har ändlöst hav (tänk Waterworld).
THE MASTER OF CEREMONIES
AGENDA
• Make Apocalypse World seem real.
• Make the players’ characters’ lives not boring.
• Play to find out what happens.
Det är ett annorlunda rollspel, får jag en känsla av. På ett sätt är det dock traditionellt: Man har en spelledare och en handfull spelare. Varje spelare styr en rollperson. Spelledaren utsätter rollpersonerna för prövningar men är samtidigt deras "fanatiske beundrare". Spelledaren kallas "Master of Ceremonies" (CM) för att betona att CM inte har förutbestämt vad rollspelet ska handla om, utan mest bara finns till för att avgöra vilka regler som ska tillämpas i varje scen. (CM skaffar sig dock agendor när kampanjen väl är igång, och försöker bygga upp intressanta "framtida dåligheter") Rollspelsboken är full av regler och råd till CM. Vincent Baker talar tydligt om hur han tycker att CM ska jobba.
Rollpersonerna beskrivs med namn, utseende, grundegenskaper (cool, hard, hot, sharp, weird), "moves" (handlingar, typ action cards i WFRP), utrustning, relationer till övriga rollpersoner, samt hur skadad rollpersonen är (och om den har fått några bestående men). Det går snabbt och enkelt att skapa en rollperson då det finns elva arketyper/yrken (Spelbok-PDF) att välja mellan: angel (helare), battlebabe (tuff snygging), brainer (psyko), chopper (mc-knutte), driver (motorburen), gunlugger (vapengalning), hardholder (hövding), hocus (mystiker), operator (fixare), savvyhead (expert), skinner (underhållare).
Det är inte ovanligt att rp har följeslagare, t.ex. ett mc-gäng eller kultister. RP är relativt mäktiga figurer som kan göra en skillnad!
Innan jag glömmer det så måste jag påpeka att Vincent Baker är väldigt duktig på att skriva och förklara. Därför är det ett nöje att läsa Apocalypse World. Jag kan inte komma på någon annan som så väl lyckas sätta på pränt det man behöver veta när man läser ett rollspel. Layouten är även den tydlig.
När jag läser AW så blir jag sugen på att testa det, i alla fall en gång, för att se hur det fungerar i praktiken. Det finns en del lite nya tankar i AW (har jag en känsla av) som kan vara svåra att inse vidden av när man bara läser texten (så bra som den dock är). Alltså, det vore intressant att speltesta. Men...
Ja, det finns ett men. Jag blir inte sugen på att dra igång något egentligt spel med AW. Rollspelet är intressant läsning, men... jag får lite avsmak för den spelvärld och den spelstil som AW tycks främja. Visst kan man justera sådant och visst sker anpassning automatiskt så fort jag och min spelgrupp tar oss an ett nytt rollspel. Men... rollspelets hårda attityd, och benägenhet/möjlighet för våldsamheter (och sex) mellan rollpersonerna, gör att det kanske blir lite för jobbigt rent känslomässigt att spela Apocalypse World. Jag vet inte säkert, men det är en vibb jag får.
Men, men... ett litet speltest kan jag absolut utstå, för att få bättre grepp om detta hajpade och ganska annorlunda rollspel - Apocalypse World.
(Jag har säkert glömt att nämna en handfull intressanta grejer med AW, men det får komma som tillägg senare, i en kommentar, eller ett nytt inlägg...)
En cool grej är att Vincent Baker underlättar/uppmanar läsarna av AW att göra ett eget "hack" av spelet, dvs att själv skapa ett rollspel som bygger på AW. För egen del kan jag tycka att ett Mutant-hack skulle kunna vara intressant, och då skulle även stämningen i spelet förstås anpassas mer åt mutanthållet (utan att helt förlora den fräschör som jag ändå tror att AW har).
Gratismaterial till AW finns på http://apocalypse-world.com/. Ta en titt!
:-)
/Calle
3 kommentarer:
Problemet med speltest är väl att VB rekommenderar att man spelar minst 6 sessioner för att komma in i det - det kräver ju en rejäl motivation att avstå från något annat.
/K
Exakt. Det glömde jag säga. Att binda upp sig på 6 spelmöten är ett större åtagande än vad jag är beredd att göra. Man kan förstås spela färre möten, kanske bara 1, men då hinner man inte upptäcka spelets fulla potential.
Å andra sidan gäller väl det de flesta rollspel!
;-)
vad jag letade efter, tack
Skicka en kommentar