Star Wars och Paranoia - vad har de gemensamt? Jo, spelkonstruktören Greg Costikyan.
Och nu är det dags att damma av honom för ett ögonblick, för nu ska vi ta en titt på vad han har att säga om följande mycket intressanta ämne...
Vad är ett spel?
I morgonens undersökningar av dessa spännande ämnen hittade jag en intressant skrift av spelkonstruktören Greg Costikyan (2002) i vilken han diskuterar vad som kännetecknar ett spel. Han kommer fram till följande defintion:
"An interactive structure of endogenous meaning that requires players to struggle toward a goal."Blev du något klokare på det? Kanske inte direkt. Men vad definitionen betyder i sin tur, det kan du läsa mer om här: I Have No Words & I Must Design
Jag rekommenderar det. Diskussionen på vägen fram till ovanstående definition är tänkvärd..
Återkom gärna med kommentarer.
Överhuvudtaget är det intressant att läsa definitioner på vad spel är. (Det finns flera stycken.)
/Calle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar