bröd och skådespel

11 feb. 2010

Så här designades tärningssystemet i Warhammer

Det finns en intressant artikel hos Fantasy Flight Games om hur det tänkte när de skapade tärningssystemet till nya Warhammer Fantasy-rollspelet. Artikeln hittar du här. Jag har inte provspelat (ännu) men jag tycker att tärningssystemet verkar nyskapande och intressant - enkelt att lära sig men med rika, sammansatta resultat. Det är ett system med "tärningspölar" (dice pools).

Vad är en "tärningspöl"? Ja, så som namnet antyder så har man en pool av tärningar, man slår flera stycken samtidigt. Men det som skiljer sig i jämförelse med t.ex. procenttärning (1T100) är att varje enskild tärning kan visa en "framgång" eller ett "misslyckande". Om du har en tärningspool med tre tärningar så kan du alltså få maximalt tre framgångar och du har goda chanser att få åtminstone en framgång.

Med tärningspool-system är det lätt att se vilken "effekt" tärningsslaget har. Du räknar helt enkelt bara antalet "framgångar". Man slipper hålla på och utföra en massa beräkningar. Det är bara att se direkt vad tärningarna visar. (En nackdel med tärningspölar är att det är krångligt att beräkna sannolikheten för olika utfall - men det är kanske lättare att leva med?)

Jag tycker detta är ett fascinerande ämne och kommer säkert att komma tillbaka till det. Om inte förr så när jag har fått chansen att prova nya Warhammer Fantasy!

Inga kommentarer: