bröd och skådespel

14 juli 2011

Ung riddare besöker Peter Bergting på SF-bokhandeln

(Bilderna är tagna med mobilkameran, sorry...)
Igår besökte jag SF-bokhandeln i Stockholm för att spana in vad Fantasydagen hade att erbjuda. Det som lockade mest var att få se Peter Bergting lära ut tecknandets konst - och köpa en signerad bok (Legenden om Morwhayle - Häxmästaren) av honom. Min femårige son tyckte det lät som en kul grej med Fantasydag och han ville gärna lära sig mer om hur man ritar, så han hängde med han också - utklädd till riddare, dagen till ära!


Arrangemanget var lyckat. Bergting visade sig vara både skicklig illustratör och duktig på att jobba med människor. Jag tror att alla som deltog i teckningskursen kände sig sedda och förstådda. Den femårige riddaren kände sig i alla fall välkommen och att han fick god hjälp med tecknandet, både vad gäller inspiration och teknik. SF-bokhandeln var generös och bjöd alla deltagarna på varsitt skapa-fantasy-illustrationer-set.


Den unge riddaren och jag är nöjda och glada efter besöket. Det har ritats en hel del här hemma, kan jag säga. De två vanligaste motiven har varit riddare och drakar. Idag såg jag dock åtminstone en kirin (kinesisk enhörning) också. Femåringens skicklighet med pennan har tagit ett utvecklingssprång sen igår. Nu bygger han upp teckningarna steg för steg; bröstkorg, höft, ryggrad, ben... Skissar, suddar, provar igen... och avslutar med färgläggning och skuggning. Vi är lätt chockade här hemma vi vuxna. Det viktiga är att det är skoj för den unge tecknaren - och det tycker han att det är - och roligare har det blivit tack vare teckningskursen och Peter Bergting!


Vi köpte med oss ett exemplar av Bergtings nya roman "Legenden om Morwhayle - Häxmästaren". Jag har börjat läsa den och jag gillar den. Även om den passar unga läsare så passar den inte riktigt så unga öron som femåringens. Jag tror att det finns risk för mardrömmar, även om det är svårt att förutspå (varför fick han mardrömmar av "Seaside hotel" men inte av "Merlin"?). Om något år så passar Morwhayle perfekt. Tills dess så kommer boken att läsas av de vuxna i familjen och det gör vi så gärna. Det här är bra grejer!

Fler bilder hittar ni i SF-bokhandelns album på Facebook.

/Calle

Inga kommentarer: