bröd och skådespel

25 nov. 2012

Nollte advent - firas med andra Descent

En tidig julklapp till mig själv, eller egentligen en försenad födelsedagspresent: brädspelet Descent - Journeys in the Dark (second edition):


Idag är det nollte advent (jag har infört en extra adventssöndag eftersom jag gillar advent så mycket). Hur firar man bättre än med nybakade pepparkakor a la Mannerström, fjolårets glögg från källarreserven, finaste röda tröjan, samt ett par omgångar Descent?


Kanske kommer jag att beskriva spelet mer i någon framtida post, men nu nöjer jag mig att berätta att det är ett brädspel, ett äventyrsspel, som ligger ganska nära vissa vanliga bordsrollspel. Med andra ord kan det tjäna som en bra inkörsport till rollspelande - eller varför inte - Descent kan fungerar som ett bra alternativ till rollspel.


Jag spelade med min son (6,5 år) och det var framgångsrikt - med vilket jag menar att vi båda hade glädje av spelet och vill spela igen. Reglerna är enkla och om man börjar spelandet med enkla hjältar - d.v.s. utan en massa extra förmågor och prylar - så går det lätt att lära sig spelet även för en sexåring - om intresset finns och lite vana av andra spel (t.ex. Lego Heroica).

/Calle


Inga kommentarer: