bröd och skådespel

16 jan. 2013

Skrivande och läsande 2012


Bland det största som hände - överhuvudtaget - under det gångna året var att mitt skrivande ökade (från en låg nivå). Detta tack vare en distanskurs i Kreativt skrivande. Bland uppgifterna fanns att skriva noveller och dikter. Dessutom så tvingades jag läsa romaner, noveller och dikter som jag aldrig skulle ha läst annars. Och jag lärde mig en hel del om att skriva. Det var mycket stimulerande och så roligt att det nästan uppslukade mig helt. 

En annan kul händelse under ”läsåret” var Sci Fi/Fantasy-kongressen ”Kontrast 2012” i Uppsala där jag lyssnade på författarparet bakom Engelsfors-trilogin, samt Joe Abercrombie och Nene Ormes med flera som också var där och inspirerade oss åhörare.

När vi för en gångs skull hade barnvakt en hel helg, då passade vi på att åka på konvent!

Nu under 2013 fortsätter skrivarkursen och det ser jag fram emot. Det nya kursbrevet har kommit och jag har satt igång. Uppgifterna är riktigt givande, inte minst de uppgifter som går ut på att man ska skriva en novell på ett givet tema eller med en given stil. En sådan uppgift var att jag skulle skriva en science fiction-novell. Så det har jag gjort nu - och den blev helt okej.

Analysmaskinen är fascinerande - och i en viss novell evolverar den okontrollerat.

Ett roligt sammanträffande är att Mix Förlag och Science Fiction-bokhandeln nyligen har utlyst en science fiction-novelltävling. Så nu ska jag bara putsa lite till på novellen och sedan skicka in! Kanske berodde det på ovannämnda Nene Ormes förevisning av ångpunkestetik - jag valde hur som helst att förlägga min sci fi-novell i en ångpunkmiljö. Jag var nog också inspirerad av China Mievilles "Perdido Street Station". (Hur skulle någon kunna undvika att bli inspirerad av den...?)

Hur kan man heta Psyke? Det är ju en grundegenskap.

Så, nu tillbaka till min nya novelluppgift, på temat "förlägg en antik myt i vår egen tid". Här ska skrivas kreativt!

Inga kommentarer: