bröd och skådespel

8 feb. 2013

Uttryckliga ledtrådar: ett villospår


Med anledning av ”The Enemy Within” vill jag lyfta fram en specifik aspekt på ledtrådar i rollspel. Nämligen: Ska/bör/kan ledtrådar vara uttryckliga eller inte?

Vad är en uttrycklig ledtråd? Jo, det är när spelarna uttryckligen får veta att informationen Z är en ledtråd (som leder till gåtans lösning). Det uttryckliga finns alltså i vår verkliga värld, hos spelarna. I spelvärlden, hos rollpersonerna, märks ingen skillnad mellan uttryckliga ledtrådar och övriga ledtrådar. Hur kan då en utrycklig ledtråd ta sig uttryck? Ett exempel är att spelledaren använder ordet ’ledtråd’ och uttryckligen säger till spelarna: ”Ni hittar en ledtråd, ett brev som avslöjar att X hade stora spelskulder och tvingades fly undan Y”.

Den nya kampanjen ”The Enemy WIthin” innehåller fler ”ledtrådskort” som påstås underlätta processen att avslöja mysteriet i äventyren. Varje ledtrådskort presenterar en pusselbit, och de är avsedda att räckas ut till spelarna när rollpersonerna listar ut eller lägger märke till något av vikt. När spelarna får ett ledtrådskort så förstår de att det är en viktig ledtråd. När spelarna har flera ledtrådskort så ska de ägna sig åt att försöka pussla ihop de olika bitarna. Konstruktören tipsar också om att spelledaren kan låta de ännu inte upptäckta ledtrådarnas kort ligga (upp-och-nervända) på spelbordet, inom synhåll för spelarna, för att ytterligare motivera dem att lösa gåtan.

Den här biten tycker jag är helt tokig. Jag ser mycket hellre att spelarna för egna anteckningar under äventyret gång, och att de sitter och funderar över den information som de själva skrivit ner – utöver eventuella handouts med (tvivelaktig?) information som rollpersonerna kommit över.

Några fiktiva ledtrådskort (inte de i TEW):
  • Silverföremål har försvunnit från flera kyrkor – vem har gjort det och varför?
  • Flera invånare vittnar om att de skymtat en mörk skepnad sväva fram över hustaken.
  • De mystiska dödsfallen har ägt rum vid fullmåne, eller nätterna närmast före eller efter
  • Flera av de döda som hittats i gränderna har haft mystiska bitmärken i halsen
  • Det sägs att hertigen inte dog en naturlig död utan blev förgiftad eller smittad
Konstruktören tipsar om ett annat användande av ledtrådskorten, ett som möjligtvis skulle kunna vara mer värdefullt. Tanken är då att ledtrådskorten ska användas enbart av spelledaren, som ett sätt att reda ut huruvida spelarna har fått all information de behöver för att lösa mysteriet eller inte. Spelledaren kan bläddra igenom ledtrådskorten och kolla om det är någon av pusselbitarna som kvarstår att göras tillgänglig för spelarna – i någon lämplig scen. Ledtrådskort som kom-ihåg-lapp för spelledaren alltså. Det låter hyfsast rimligt.

Det är kul att Fantasy Flight Games provar nya grepp, men huvudskälet för ledtrådskortens existens: att spelledaren ska dela ut dem till spelarna, det gillar jag inte. Om man är ute efter en spännande rollspelsupplevelse så är ledtrådskort till spelarna tyvärr bara ett villospår. 

7 kommentarer:

Unknown sa...

Kul att du fortsätter skriva om kampanjen. Det är rolig läsning. Det är mest du som varit spelledare när jag spelar så jag har inte så mycket att komma med men uppskattar dina inlägg.

Calle sa...

Tack! Jag ska försöka fortsätta skriva intressanta och roliga inlägg. Kanske något om den obestämda superskurken.

Rickard sa...

Jag ser faktiskt inte skillnad på ledtrådskorten och en handout (som du gillar?). Båda bryter illusionen för mig, då jag får någonting fysiskt i handen som borde vara något som finns i fantasin.

Jag är den som brukar anteckna under spelmöten, men jag har börjat ogilla det. Varför ska det vara såpass svårt att komma ihåg utan att behöva anteckna? Ledtrådskorten verkar ta bort att spelarna behöver anteckna (positivt i min bok!) men jag undrar om det inte finns någon bättre struktur för detta.

Mäster Johan sa...

Jag är också nyfiken på dåligheten med ledtrådskorten. Handoutsen trots att de är sin natur ganska banala i FFGs tappning brukar uppskattas när vi spelar. Där har jag också svängt och är ganska öppen varit vi både är på väg i äventyret och hur upplägget är. Vore således spännande att höra mer kring de problemen du ser.

I huvudtaget är Warhammer 3ed ett sorgebarn, där jag har valt att fokusera både nya och spännande saker och försöka strunta i de nya och dåliga sakerna.

Mäster Johan sa...

Jag är också nyfiken på dåligheten med ledtrådskorten. Handoutsen trots att de är sin natur ganska banala i FFGs tappning brukar uppskattas när vi spelar. Där har jag också svängt och är ganska öppen varit vi både är på väg i äventyret och hur upplägget är. Vore således spännande att höra mer kring de problemen du ser.

I huvudtaget är Warhammer 3ed ett sorgebarn, där jag har valt att fokusera både nya och spännande saker och försöka strunta i de nya och dåliga sakerna.

Mäster Johan sa...

Jag är också nyfiken på dåligheten med ledtrådskorten. Handoutsen trots att de är sin natur ganska banala i FFGs tappning brukar uppskattas när vi spelar. Där har jag också svängt och är ganska öppen varit vi både är på väg i äventyret och hur upplägget är. Vore således spännande att höra mer kring de problemen du ser.

I huvudtaget är Warhammer 3ed ett sorgebarn, där jag har valt att fokusera både nya och spännande saker och försöka strunta i de nya och dåliga sakerna.

Calle sa...

Hej!

Jo, det finns en enkel förklaring till varför det är dåligt med ledtrådskort. De avslöjar för mycket. De tillför metainformation ("Det här är en ledtråd").
När spelaren får ett kort med rubriken "Ledtråd" och texten "Mjölnarens ena fot är förkrympt", ja då vet ju spelaren att det är här han ska fokusera.
Tråkigt!

Mycket bättre om spelledaren med ord beskriver att mjölnarens fot är förkrympt, så får spelaren själv avgöra om det är en ledtråd eller inte.

Jag gillar inte metainformation när jag spelar rollspel. Det är klart att den alltid finns där (spelarna blir alltid experter på att tolka vad spelledaren säger) - men man behöver ju inte bjuda in metainformationen i onödan.

Om man vill hjälpa spelarna med informationskort, så tycker jag att spelledaren ska ge ut många sådana, med både avgörande information, och mindre viktig information - spelarna ska inte veta skillnaden. Och det ska naturligtvis inte stå "Ledtråd" på korten. Eller jo... det kan det få göra - för att vilseleda spelarna - om vissa av korten är försåtliga villospår.

Håller ni med om metainformationen? Den tar bort illusionen av att det är rollpersonerna som är aktörerna. Ledtrådskorten finns ju bara hos spelarna. Rollpersonerna har ingen aning om att viss information är "ledtrådar" men att annan inte är det.

Ni får gärna överbevisa mig om att jag har fel. Kanske är ledtrådskorten jättebra? Men jag tror inte det...

Ha det gott
/Calle