Det här kommer knappast som någon överraskning för dig: Ett bra äventyr måste innehålla någon form av utmaning för spelarna. Denna punkt på äventyrschecklistan handlar mer om att du ska kolla igenom ditt äventyr för att se att det har en bra mix av utmaningar. Som du kanske märkte så skrev jag att äventyret ska utmana spelarna - och det stämmer, det är det som är det viktiga - att du utmanar spelarna (inte rollpersonerna). Men eftersom det ofta går utmärkt att utmana spelarna genom att utmana deras rollpersoner, så kan vi nöja oss med att titta på hur äventyret utmanar rollpersonerna. Fiffigt va!
Vad är en bra mix av utmaningar? Jo, utmaningarna ska vara av varierande typ och varierande svårighetsgrad. Det förstnämda är kanske det svåraste, att variera typen av utmaning. En del dåliga äventyr utmanar bara genom hot om fysisk skada (och död). Det räcker inte med strider och fällor för att mixen ska vara bra. En strid kan mycket väl vara en bra utmaning (eftersom de flesta rollpersoner inte vill dö), men det krävs annat också. Utmana det som rollpersonerna håller kärt. Utmana deras drivkrafter. Hota deras relationer. Utmana deras personligheter. Hota deras världsbild. Försvåra deras väg mot målet. Skapa grogrund för konkurrens, konflikter och fiendskap. Tvinga rollpersonerna att göra svåra val.
Nu när du genast hittat på en lång rad olika coola sätt att utmana rollpersonerna, så kom ihåg att svårigheterna ska vara av olika grad, och att de ska komma i en lämplig rytm. Låt rollpersonerna hämta andan mellan utmaningarna.
En av mina favoriter vad gäller utmaningar är "den onda äventyrargruppen" - en grupp spelledarpersoner som är motiverade, skickliga och illvilligt inställda till hjältarna. Och som inte förvinner ut ur äventyret efter första konfrontationen. Denna utmaning är kraftfull, effektfull och flexibel. Om allt sköts väl så kommer spelarna att göra "de onda äventyrarna" till sina personliga fiender. Som alla utmaningar så kan denna inte användas i varje äventyr, det skulle bli tjatigt. Men om du inte har provat den någongång så är det absolut dags nu. Skapa ett gäng karaktärer och kom på en anledning till varför de hamnar i konkurrens med rollpersonerna. Kanske jagar de efter samma mål men i motsatta syften? Eller är skurkarna lejda att mörda hjältarna? (De är dessutom perfekta kandidater till återkommande fiender i senare äventyr.)
/Calle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar