Alla bra äventyr har någon form av belöning som hägrar vid målet. Det behöver inte vara så simpelt som en skattkista i innersta grottkammaren - men det kan vara det. Det viktiga är att belöningen är något som RP eftertraktar, så att de blir motiverade och väljer att kämpa vidare mot målet.
Belöningen måste kommuniceras till RP, det vill säga att belöningen måste vara känd redan tidigt. Belöningen kan vara vagt beskriven - eller klarlagd in i minsta detalj. Det viktiga är - som sagt - att den verkar lockande för RP.
I sällsynta fall kan RP bli lurade på konfekten. De har kämpat på, uppnått målet - men belöningen uteblir. Det är ett trist slut som få spelare gillar. Men situationen kan räddas med en liten epilog, ett litet äventyr-i-äventyret, i vilket RP får chansen att faktiskt vinna något på affären. Kanske inte den belöning de trott på från början, men något nästan lika så gott.
Kolla ditt äventyr. Vilken är moroten för rollpersonerna? Vad får dem att vilja fullfölja äventyret?
/Calle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar