Samma som föregående fast tvärtom!
Det är en bra sak om äventyrets omgivning är dynamisk, att den är föränderlig och levande - oberoende av rollpersonerna och äventyret. Saker och ting ändras där ute i världen utanför äventyrets ramar. Byggnader rivs och nya byggs upp. Folk dör och barn föds. Stridigheter blossar upp och fredsavtal sluts. Inget av detta är rollpersonernas verk, men de kan möjligtvis bli påverkade av händelserna i omvärlden.
En dynamisk omvärld känns levande och det stärker känslan av att faktiskt vara där, i en annan värld.
En liten fara med att presentera förändringar i omvärlden är att spelarnas nyfikenhet kan triggas och de kan börja leta efter äventyr på fel ställe. Om smeden i byn lägger nytt tegeltak så kanske inte spelarna bryr sig så mycket, men det skapar en känsla av att byn faktiskt är levande. Om byprästen däremot blir mördad under besynnerliga omständigheter, ja då kan man räkna med att spelarna börjar undersöka saken.
Kolla igenom ditt äventyr. På vilket sätt visar du för spelarna att äventyrets omgivningar är levande?
/Calle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar