En vanlig utmaning för spelgruppen i traditionella rollspel
är hur rollpersonerna ska knytas till äventyret (som ju redan har en mer eller
mindre fastslagen handling och som gör vissa implicita antaganden om
rollpersonernas motivation). Det här är en diskussion som förts i rollspelsvärlden
i många år. Jag tar upp den nu eftersom ett äventyr jag nyligen läst faktiskt
gör en något nyskapande attack på problemet. Ordet ”nyskapande” ska här ses i
de gamla traditionella rollspelens sammanhang. (Äventyret är ”The Enemy Within”
som jag nyligen började berätta om här på Explorator.) Innan jag går in på hur det försöker knyta till sig rollpersonerna, så kommer en liten allmän
diskussion/bakgrund/gammal skåpmat.
"Varför gör vi det här egentligen?" (Äventyrare på jakt efter personligt engagemang) |
Ett fiktivt exempel från ett ospecificerat äventyr: Rollpersonerna
sitter på ett värdshus då en pensionerad äventyrare vill sälja en skattkarta
till dem. Äventyret förutsätter att rollpersonerna antar erbjudandet, för hela
äventyret handlar om skattjakten. Om de inte köper kartan så blir det inget
äventyr. Det här är en trist situation eftersom rollpersonerna kanske aldrig skulle
ha gjort ett så tveksamt köp och gett sig ut på äventyrligheter på så lösa
grunder. Det blir ett äventyr eftersom spelarna
ville ha ett spelmöte. Rollpersonernas egen motivation kastas åt sidan.
Trovärdigheten går förlorad.
Man kan tycka att äventyret i exemplet ovan var ett
(o)sedvanligt tråkigt äventyr. Det försökte inte ens anknyta till rollpersonerna
utan antog bara helt simpelt att alla rollpersoner är sugna på skattjakt och
släpper alla betänkligheter bara man viftar en förmodad skattkarta framför
ögonen på dem. Erfarna spelgrupper låter förstås inte en så dålig inledning av
ett äventyr få passera utan modifikation. För att få en bättre koppling av rollpersonerna till äventyret
bör man jobba på båda sidor. Rollpersonerna och äventyret är som de två delarna
av ett kardborreband. Det måste finnas krokar att fastna i. Vidhäftande ytor. Hur fixar man detta?
I nästa post tittar vi på en möjlig lösning, närmare bestämt
hur den nya Warhammer-kampanjen The Enemy Within försöker bidra till att få
rollpersonerna att bli indragna i äventyret – utan att det känns alltför
krystat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar