Äventyrskampanjen The Enemy Within innehåller vissa
ansträngningar att få rollpersonerna och äventyret att kroka fast i varandra på
ett trovärdigt sätt. Lösningen ligger i modifikationer på rollpersonernas sida.
Genom att modifiera äventyrarnas bakgrunder får man rollpersoner med
individuella kopplingar till några av kampanjens rollpersoner.
The Enemy Within gör det enkelt för sig genom antagandet att
det normala fallet är att nya rollpersoner skapas enbart för att spela detta
äventyr. På så sätt behöver man inte ta hänsyn till redan sedan tidigare
befintliga rollpersoner. De nya kan alltså skräddarsys för kampanjen från
första början. (Till kampanjens försvar bör tilläggas att den som ett
alternativ faktiskt också visar hur redan existerande rollpersoner kan användas
– och hur deras erfarenheter från några specificerade tidigare äventyr kan
knytas till den nya kampanjen.)
Med detta sagt – kampanjen är fortfarande öppen för alla
möjliga typer av rollpersoner. Det handlar inte om att spelarna ska ikläda sig
redan färdiga roller. Det handlar bara om att varje spelare väljer en (extra)
bakgrundsmall för sin rollperson. Varje bakgrundsmall färgar rollpersonen och
knyter den till äventyret. Det finns öppningar för flexibilitet i varje
bakgrundsmall. Utgående från mallen broderar spelaren själv ut bakgrunden för
sin rollperson. Till sin hjälp får spelaren en rad frågor att besvara, främst
om rollpersonens koppling till olika spelledarpersoner – och till andra
rollpersoner. Det finns inga rätt eller fel svar på dessa frågor. Men svaren
kan komma att påverka hur rollpersonen reagerar när den möter vissa
spelledarpersoner – och tvärtom. Vidare gör spelarens arbete med att besvara
frågorna att spelarens engagemang i kampanjens
bakgrundshistoria blir starkare.
De bakgrundsmallar som TEW erbjuder är: gently-born,
criminal, battle-scarred, academic, foreign messenger, outcast. Varje mall
beskriver vilken typ av rollperson som passar, en kort bakgrundshistoria, en
specialförmåga, och så listan med intervjufrågor. Exempel på frågor är: ”Din
fader hade en affärsuppgörelse med [X]. Vad gällde saken?” Jag gillar frågorna! Så mycket bättre än att påtvinga helt
färdiga lösningar av typen ”Din fader langade illegala droger till [X]”.
Idén med kampanjspecifika bakgrundsmallar är god. Den är
inte den enda lösningen på hur man kopplar rollpersonerna till äventyren, men
den är ett välkommet tillskott. Jag blev glatt överraskad att denna idé fanns
med i The Enemy Within. Det är alltså inte bara en modul med äventyrsplatser
och spelledarpersoner. Det är också en kampanj som värnar om att spelgruppernas
upplevelse av den ska bli god – och sådana ansatser gillar jag!
Du kan ta en närmare titt på ett par av bakgrundsmallarna på
Fantasy Flight Games webbsajt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar