bröd och skådespel

3 maj 2010

Hemligheten med hemligheter (i äventyr)

Jag funderar en del på det här med hemligheter i äventyr. Du vet, det finns ju alltid en eller flera hemligheter i varje äventyr, en hemlighet som rp förväntas upptäcka/avslöja under äventyrets gång ("att stalldrängen är en varulv, att uppdragsgivaren är spion, att en skatt är begravd under altaret").

Jag funderar på hur man gör detta på bästa sätt. Jag har inte helt kommit i mål ännu med mina grubblerier, men några saker har jag kommit fram till.
  • Perfekta hemligheter, sådana som ingen kan avslöja, de tillför inget positivt till spelupplevelsen och har därför ingen plats i äventyret. Hemligheter är till för att avslöjas!
  • Endast avslöjade hemligheter är bra hemligheter. Med det menar jag att det är först när hemligheten har blivit avslöjad som den har ett riktigt värde. SL ska bjussa på avslöjanden, inte bevara hemligheterna in absurdum.
  • När man skriver äventyr ska man inte bara hitta på häftiga hemligheter, man ska också hitta på intressanta sätt för rp att avslöja hemligheterna på.
  • Ovanstående är så viktigt så jag betonar det ytterligare: En bra hemlighet är en som kan avslöjas på ett intressant sätt. Det är jätteviktigt. Det är avslöjandet som ger den goda spelupplevelsen.
  • Ett avslöjande kan vara plötsligt, men det kan också vara ett utdraget, steg-för-steg, gradvis avslöjande.
  • Varje hemlighetsavslöjande har tre bitar: existens, informationkällor, samt hemlighetsdetaljer. Med det menar jag att det inte bara är intressant att avslöja själva hemligheten i sig ("Herman har dödat en bondflicka"). Det kan vara lika intressant att avslöja hemlighetens existens (att det finns en hemlighet - "det är något lurt med Herman") samt att avslöja informationskällor som kan berätta mer om hemligheten ("Herman pratar mycket med smedlärlingen, kanske han vet något?"). När man skapar en hemlighet kan man laborera med dessa tre bitar, i vilken ordning och i vilken utsträckning man gör dem åtkomliga för rp.
Ja, det var lite tankar kring hemligheter. Vad har du för tankar kring detta?

Mvh Calle

Inga kommentarer: