bröd och skådespel

14 sep. 2010

rollspelstävling: Game Chef 2010

Varje år hålls en rollspelstävling som kallas Game Chef. Den går ut på att man på begränsad tid (ca en vecka) ska skriva ett nytt rollspel ("spelbart utkast"). Varje år har tävlingen ett visst tema samt en handfull ingredienser som rollspelet måste innehålla. Det hela sker i en vänlig och hjälpsam atmosfär där det verkliga målet är att få fram nya bra rollspel - och rollspelsförfattare.

I årets tävling, Game Chef 2010, är temat journey och de särskilda ingredienser som måste ingå är city, desert, edge, skin (minst tre av fyra ska vara med). På vilket sätt rollspelet uppfyller temat och involverar ingredienserna, det är upp till var och en. En jury gör sedan en grovgallring och plockar ut de bästa kandidaterna till finalen. 

En trevlig grej är att många av de tävlande öppet redovisar sina idéer och bidragens framväxt, ofta i samarbete eller i alla fall med vissa diskussioner med andra tävlande (och utomstående). Syftet är ju att främja rollspelsskapande, inte att konkurrera. Diskussionerna hittar du via Game Chef.


Jag har aldrig deltagit i tävlingen, men i år är jag sugen. Tävlingen har redan börjat. På söndag ska bidragen vara klara och inlämnade. Om jag skriver ihop något bidrag så kan ni följa utvecklingen (och gärna bidra med idéer) här på exploratorbloggen.

Har jag en sportslig chans? Förmodligen inte, men jag tänker försöka. Gör det du också! Damma av de halvfärdiga fragment du har samlat på dig i din hjärnas mörkaste vrår och sätt ihop det till ett rollspel! Det är ett kamikaze-race, men ett bra upplägg för att skriva ett ännu bättre bidrag nästa år...
 
/Calle

2 kommentarer:

Kosta sa...

So vad handlar ditt om?
Gillar Journey delen...

Calle sa...

Jag har insett att jag inte kommer att hinna skriva klart något bidrag i år... Men jag hann börja och det hann vara riktigt skoj! Fick jag bara några till VAB-dagar så...

Mitt tänkta bidrag skulle jag gärna visa upp någongång, även om jag knappt hann komma någon vart.

/Calle