bröd och skådespel

13 feb. 2011

Häxan i Svartborgen

Inspirerad av Åsa Roos (Discordia) och hennes ambitiösa projekt "20000 tecken-äventyr" har jag också satt mig ner för att skriva äventyr till de rollspel jag har hemma i hyllan. Vi får se hur långt jag kommer... Nåväl, det första äventyret fick i alla fall en rejäl kick-start förra helgen. Teckenantalet uppnåddes inom några timmar. Det var fantastiskt roligt. Jag blev eld och lågor, mycket entusiastisk och engagerad. Det här var riktigt skoj! Nu återstår att behandla texten, samt att fixa kartor, detaljer och speldata. Och ett speltest kanske vore på sin plats, innan det kan bli tal om någonslags "publicering". (Men vem är intresserad av äventyr till ärkegamla DoD?)


Äventyret har arbetsnamnet "Häxan i Svartborgen" och det är ett äventyr till gamla Drakar och Demoner (2:a utgåvan, 1984). Jag ville undvika de värsta klichéerna men jag ville ändå göra ett "typiskt" DoD-äventyr. Så förhoppningsvis finns här både klassiska inslag som är trogna detta anrika rollspel och en del mognare inslag. Mest hoppas jag på det klassiska. Jag har ingen ambition att ändra på hur det var att spela DoD, bara att visa hur ett bra äventyr kunde se ut.


Utan att avslöja alltför mycket kan jag berätta att äventyret har sin början på värdshuset "Den galna tuppen" i det lilla samhället Sävby. Där erbjuds rollpersonerna ett uppdrag som tar dem genom Trollskogen till byn Erkvad uppe vid Månbergens fot. Lite längre upp i bergen ligger Svartborgen där Häxan bor. Riddar Örnklo och resten av invånarna i Erkvad är oroliga för vad Häxan har i görningen. De känner sig hotade. Rollpersonerna får hjälpa Riddaren att hålla koll på Häxan, försvara Erkvad mot eventuella attacker, samt att med moraliskt stöd och goda förebilder ingjuta mod hos byborna. Svartfolk och svartkonster utlovas,liksom kringströvande monster och underjordiska gångar!

Nu ska jag bara se till att skriva klart...
;-)
/Calle

5 kommentarer:

Kosta sa...

Vilka rollspel har du? Misstänker att Coriolisäventyr skulle va uppskattat ;)

Calle sa...

Hej kosta! Jag har många rollspel i min bokhylla. Och Coriolis är ett av dem. Tror du att det finns ett intresse för att jag skriver ett Coriolis-äventyr? 20000-teckenprojekt är jätteskoj och mycket stimulerande. Jag tänker fortsätta med ett nytt äventyr efter att Häxan är avklarat. Och då blir det kanske Coriolis?
/Calle - via mobilen

Kosta sa...

Well, jag tror minst sagt det finns ett intresse :D De som spelar spelet vill ha mer äventyr. Om du gör det är mitt råd att förlägga det till Kuasystemet alt göra det platsobundet.

Det bästa är ju att lägga det i Gränsrymden ;)

Calle sa...

Hej!
Det finns två problem med Coriolis.

1) Jag har aldrig spelat det, så jag har inga positiva upplevelser av det. Jag kan bara döma av vad jag har läst och vad jag har hört. Kanske hade jag tyckt annorlunda om jag hade spelat Coriolis mycket.

2) Jag gillar inte Coriolis och har ingen vidare lust att spela det. Så för att jag ska kunna skriva ett äventyr till detta rollspel så måste det till något utöver det vanliga - som t.ex. att jag skriver om Coriolis så att det blir bra, så som jag skulle gilla det.

Låter det konstigt? Mina känslor för Coriolis är blandade och tyvärr ganska negativa. Jag tror inte att det jag behöver just nu är att bevisa att jag kan skriva äventyr till vilket rollspel som helst, även de jag inte gillar. Jag får vara nöjd om jag lyckas skriva klart äventyr till de rollspel jag faktiskt tycker riktigt mycket om.

Sorry om jag lät negativ. En annan dag kanske jag ger Coriolis en bättre chans!
:-)

Jag är hur som helst mycket imponerad över det som kosta och Fria Ligan producerar. Det är ni som är Coriolis, som jag ser det.
:-)

/Calle

Kosta sa...

Det är ju helt klart två jäkligt bra anledningar att inte skriva Coriolisscenarion, ffa nr 2. Så du e inte neg.

Jag skulle aldrig får för mig att skriva äventyr till spel jag inte gillar - därav är 20 000 tecken projekt inget för mig.

Ett annat kriterium för min del är att det är helt onödigt att skriva ner det om ingen annan förväntas spela det. På det faller det mesta som finns i min bokhylla. Mao kommer jag hålla mig till Coriolis och möjligen lite MUA.