bröd och skådespel

21 feb. 2011

Skriva äventyr är lätt, men designa borgar och labyrinter är svårt

Som ni vet skriver jag på ett äventyr till gamla Drakar och Demoner. Det går trögare nu. Det gick lätt och snabbt att skriva texten, bakgrunden, intrigen och översikten. Jag trodde att jag i det närmaste var färdig. Jag skulle bara rita några kartor, skriva några korta beskrivningar och fylla i lite speldata. Men riktigt så enkelt blev det inte.

Det tar tid att designa en borg, även en liten sådan, och en underjordisk labyrint tar tid att få till. Detta kämpar jag med i skrivande stund. Det är okej med klassiska lösningar och tveksam realism, men det måste ändå finnas en hyfsad intern logik och det ska vara kul och spännande att spela äventyret. Jag hade underskattat arbetsmängden.

Jag kämpar på och det går framåt. Jag börjar bli nöjd med den övergripande designen av borgen och labyrinten, men båda saknar detaljer än så länge. En utmaning har varit att bestämma hur borgen och labyrinten förhåller sig till varandra. Ligger labyrinten rakt under borgen? Hur kommer man dit? Vem känner till det?

En kul grej är att min (snart) femårige son har hjälpt mig och kommit med ett par riktigt bra idéer. Att Häxan bär en krona av guld på sitt huvud, och att orcher smyger efter rollpersonerna nere i labyrinten. Mycket bra!

Mvh Calle

Inga kommentarer: