Ett bra äventyr ska innehålla action. Inte hela tiden, men innan äventyret är slut så bör åtminstone en actionscen ha utspelat sig. Action betyder ofta strid, men det finns alternativ. (Och omvänt: det är tyvärr inte alla strider som är action.)
En actionscen är en scen med snabbt förlopp. Och det är viktigt att spelarna känner av stressen. Det räcker inte att RP blir stressade. Action måste påverka spelarna också. (Här kan dessvärre användandet av regelsystemet vara ett hinder ibland.)
En actionscen kräver snabba beslut - och felaktiga val kan få ödesdigra konsekvenser. Mycket står på spel. Agera kvickt - och rätt!
Kolla att ditt äventyr innehåller möjligheter till actionscener.
Vad tycker ni är bra exempel på actionscener i rollspelsäventyr?
/Calle
3 kommentarer:
En bra actionsekvens finns i den femte konfluxen av Granström där man (SPOILER) sk ta sig igenom en labyrint som fylls med magma, potential för spänning och ond snabb död.
Action i slutstrid är däremot farligt - tänker tex. på antiklimaxet i slutet på Nidlandtrilogin.
Ja, jag minns när vi blev jagade av magman, det var liksom inget snack om saken att om vi var för slöa så skulle det sluta dåligt.
Nidlandtrilogin fullföljde jag aldrig, så det blev ett antiklimax av ett antiklimax, kan man säga.
Action är alltså detsamma som en tävling? Där man vinner om man är snabbast och smartast? Och om man förlorar så blir det väldigt dyrbart? Något viktigt står på spel och om du ska vinna måste du tänka rätt och snabbt. Typ.
Jag diskuterade i något inlägg på irrfärder om det fanns andra bra sätt att göra slut än slutstrider. Vi kom väl fram till att gåtor och mysterier som löses kan funka lika bra under någon sorts hot eller tidspress - det är också action.
/Kosta
Skicka en kommentar