bröd och skådespel

12 apr. 2010

Tre "nya" rollspel - intressanta exempel

Äntligen kom paketet från Leisure Games - med tre "nya" rollspel. Det var inte vilka rollspel som helst. Jag hade ansträngt mig för att beställa tre extra intressanta rollspel (som dessutom var relativt billiga). De är intressanta i den meningen att dessa rollspel är annorlunda, nyskapande, välgjorda - och de återkommer ganska ofta som referenser i diskussioner om rollspel.

Jag får återkomma med närmare presentation/recension av rollspelen vid senare tillfällen. För stunden får ni nöja er med följande korta sammanfattning.




Dogs in the Vineyard (Vincent Baker). I en något fantasifull version av Vilda Västern är rollpersonerna ("the Dogs") utsända av sin kyrka att besöka församlingarna ute på landsbygden ("the Vineyard"). Rollpersonerna har bibeln i den ena handen och geväret i den andra. Nu är det upp till dem att avgöra vilka syndare som ska få förlåtelse och vilka som ska straffas. Spelreglerna är fascinerande - och då tänker jag bland annat på konfliktreglerna. Dessa förtjänar ett eget blogginlägg senare - mycket intressant! Dogs in the Vineyard handlar om moraliska dilemman - och om att konflikter blir spännande och givande. Rollspelet är mycket välskrivet. Eftersom det skiljer sig från traditionella rollspel så kräver det dock några genomläsningar och lite testspelande innan jag riktigt fattat grejen. För närvarande nöjer jag mig med att vara mycket fascinerad!

Poison'd (Vincent Baker). Ett kort och koncist rollspel i piratmiljö (det är ett litet häfte, inte mycket större än ett sånghäfte till en fest). Samma författare som skapade Dogs in the Vineyard och det märks (positivt). Poison'd är ett av hans senare verk och han har här valt en annan regelmekanik än i Dogs. Fascinerande även här, men det är så annorlunda och så koncist att jag har lite svårt att sätta mig in i rollspelet. Jag får återkomma senare helt enkelt. Jag tror dock att det finns några guldkorn här som är värda att studera närmare - och bli inspirerad av.

Baron Munchausen (Baron Munchausen). Ett fantasifullt berättelsespel, skrivet av baronen själv (inte - men det är väldigt trevligt fejkat). Jag har inte hunnit läsa igenom det ännu. Så jag får återkomma senare.

Mvh Calle

Inga kommentarer: