bröd och skådespel

2 juli 2010

WFRP GM's Toolkit - spelledarskärm

Jag fortsätter min genomgång av Game Master's Toolkit, ett supplement till rollspelet Warhammer Fantasy Roleplay (3rd ed), och som framgår av namnet på modulen är den främst riktad till spelledaren. I förra posten visade jag en översikt av alla komponenterna. Idag ska vi titta närmare på ett litet urval av dem.

Spelledarskärmen

Jag börjar med att visa den spelledarskärm som ingår i "verktygslådan" eftersom det är den mest typiska komponenten. Till de flesta rollspel brukar det kort efter grundreglernas utgivande släppas en spelledarskärm, ibland med ett tunt häfte som extra bonus, och det häftet brukar innehålla en räcka tabeller av olika slag, eller kanske ett kort äventyr. Det är så det har sett ut på rollspelsmarknaden ett tag. Man ska ge ut en spelledarskärm. Och det är så man ska se Game Master's Toolkit - det är den "obligatoriska" spelledarskärmen, men med en hel del bonushjälpmedel.


Spelledarskärmen i  toolkittet är av standardformat. Det är fyra stående paneler. Jag kan tycka att det är lite synd att man inte har valt det liggande formatet som t.ex. WFRP 2nd ed hade på sin spelledarskärm i sitt Game Master's Pack. Det är nämligen ofta mer hindrande än hjälpande med alltför hög skärm. Jag har sällan problem med att spelarna kan se över skärmen på mina hemliga papper och hemliga tärningsresultat. Nej, då brukar strulet oftare vara att det blir trångt bakom skärmen, att det är ont om plats på bordet. Nåja, detta är ingen punkt av större vikt. Men jag hade föredragit liggande format.

Spelarsidan av skärmen pryds av stora illustrationer av hög klass varav de två mittersta panelerna upptas av en enda stor illustration, medan respektive ytterpanel är delad och visar två illustrationer. Temat för illustrationerna är fantasieggande och stämningsskapande och förmedlar en känsla av äventyr - och farlighet. I min gissning: en demon, en skaven, en kaoskrigare, en orch och en kaoskultist. Lite trist är att illustrationerna är återanvända. Vi känner igen dem från ex.vis de spelmarkörer ("stand-ups") som följer med i grundlådan. Men bilderna håller hög klass och fyller sin funktion med all ära. Dessutom är det bra att spelarsidan av skärmen inte har några tabeller. Det är mycket snyggare (och mindre störande) med enbart bilder. Spelarsidan får högt betyg av mig.

Vad finns då på baksidan av skärmen - spelledarens sida? Ja, här blir jag mer frågande. Om man har fyra paneler till sitt förfogande att fylla med den information som spelledaren allra mest har nytta av under spel, vad ska man då välja att presentera? Det första jag kan säga är att det inte är särskilt mycket information på spelledarsidan. Det är gott om "luft" och rubriker i stora storlekar.


Vi börjar längst ner. Konstruktören har här gett spelledaren två arbetsutrymmen ("workspace"), längst ner på respektive ytterpanel. Tanken är att spelledaren ska lägga markörer i olika högar framför olika element på skärmen, för att lättare hålla koll på spelledarpersonernas resurser respektive en allmän progress tracker ("framgångsskala"). Jag har inte provat det än, men jag är tveksam till det praktiska i att försöka ha markörer liggande på ett ordnat sätt direkt innanför skärmen. Det finns stor risk att anteckningspapper, tärningar och annat kommer att vifta bort markörerna ur sina lägen. En bra tanke med dessa fasta "arbetsutrymmen", men i praktiken blir det nog oanvändbart, misstänker jag.

Vad har vi mer då?
  • Innehållsförteckning över regelboken (onödigt - det finns ju i regelboken!)
  • Växlingskurser (typ "1g = 100s, 1s = 25b" - onödigt med så mycket som 1/8 panel)
  • Förklaring av avstånd i strid (kan vara användbar)
  • Förklaring av tärningarnas symboler (2/3 panel enbart för nybörjaren!)
  • Förklaring av skadenivåer (1/6 panel, kan vara användbar)
  • Tabell över svårighetsgrader för "opposed check" (1/6 panel - bra tabell!)
  • Exempel på modifikationer i strid (1/2 panel - bra tabell)
  • Belöningar och motivationsfaktorer (okej)
  • Strukturen för ett 3-aktsäventyr (känns helt onödigt på skärmen)
  • Svårighetsgrader (antal challenge dice - bra tabell)
  • Sekvensen i strid (bara bra för nybörjaren, den är enkel att memorera)
  • Sammanfattning av standardmanövrar (bra!)
  • Sammanfattning av Rally Step (vilopaus mellan akter, ganska okej)
  • Universella effekter av banes & boons (bra för nybörjaren, enkel att memorera)
En sak till: skärmen är gjord av tjock och hård kartong och ger intryck av att kunna hålla riktigt länge.


Ja, för att fatta ett alldeles för långt inlägg kort: Spelledarskärmen är snygg på spelarsidan, men tunn på spelledarsidan.

/Calle

Inga kommentarer: