bröd och skådespel

5 dec. 2010

5. En hjälpande hand

Ett äventyr ska inte bara innehålla problem och utmaningar. En schysst krydda och kontrast är att lägga in någon eller några hjälpande händer i äventyret. Dessa gör sig bäst som tillfälliga inslag efter som en långvarig hjälp riskerar att passivisera rollpersonerna. Den tillfälliga hjälpen är bra för den kan ge äventyret en knuff framåt och den kan höja moralen och självförtroendet hos rollpersonerna.

Om man låter rollpersonerna få hjälp ibland så blir det en schysst kontrastverkan mot alla de gånger då de inte får någon hjälp. Frodo och Sam på egen hand blir mer gripande eftersom de tidigare har rest tillsammans med sina allierade. Så jag ser inte hjälpande händer som något tecken på svaghet från äventyrsförfattarens sida. Nej, en hjälpande hand är ett (elakt?) sätt att få spelarna att känna sig trygga och säkra för en stund. Och sedan rycker man undan mattan. En stark grej är om rollpersonerna har kommit att lita på sin hjälpande hand i hög grad - och när de tycker sig behöva den som mest så försvinner den och lämnar dem i sticket. Rollpersonerna ledsagas av kontinentens skickligaste magiker genom de dödligt farliga djupegrottorna, när magikern plötsligt kastas ner i djupet av en demon och försvinner... typ.

Hittills har jag pratat om den hjälpande handen som man får förmoda är uppriktigt god. Men det finns ju en annan typ av hjälpande hand också - den som har en helt egen agenda som rollpersonerna inte har full insyn i. Denna typ av hjälpande hand tvingar rollpersonerna att göra överväganden. Kanske utlovas hjälpen i utbyte mot någon viss gentjänst. Är det värt det? Är det moraliskt försvarbart? Kan rp verkligen lita på den "hjälpande" handen? Här tycker jag det är intressantast om 1) det redan tidigt blir uppenbart för rp att den "hjälpande" handen har en egen agenda och att rp får hyfsad insyn i denna, 2) den "hjälpande" handens agenda är av ganska tveksam art (målet för författaren är att presentera ett så svårt val som möjligt för spelarna).

Kolla igenom ditt äventyr. Om det inte finns någon hjälpande hand för rp i äventyret, så lägg till en. Den går gärna vara genuint "god" (dvs helhjärtat på rp:s sida). Då får du kännbar chockeffekt om du senare rycker bort den hjälpande handen och tvingar rp att klara sig på egen hand. Men om du hellre vill det, så kan du använda dig av den hjälpande handen som har en egen agenda. Den får ingen större effekt om den avlägsnas i ett senare tillfälle, men du ger spelarna ett schysst dilemma.


/Calle

Inga kommentarer: